Sunday, March 6, 2011

stress

Ahh... stress smkn membelenggu otak & fikiran.. emosi pun dah berpaut2 untuk jadi stress!
stress lumrah dalam hidup manusia.. manusia itu sendiri telah diciptakan dengan sifat keluh kesah.

stress

stress boleh jadi sesuatu yang negatif dan boleh jadi kawan kita..
em mcm mana nak jadi kawan ? sedangkan ia selalu jadi lawan..
sebenarnya dgn stress kita akan bole jadi lebih fokus dan menjadi lebih tersusun. dgnnya kita mula memikirkan mana prioriti dalam melakukan kerja.

macam mana pulak kalo sebaliknya?

stress yang boleh buat orang jadi lebih menderita dgn sebab ianya x dikawal dengan baik dan berterusan dibiarkan tanpa dirawat dgn betul.
ada org rawat stress dgn tidur tanpa limit.. ada org menjerit2 lepaskan sesak dalam dada.. dan macam2 lagi yang mereka cuba dapatkan untuk lepaskan dari stress.. benarkah ia dapat melepaskan kita dr stress dgn erti sebenar?

mulakan

apa kata, bila stress sudah makin memuncak, capai pen dan kertas di tangan dan luahkan apa perkara2 yang meyesakkan kepala mahupun perasaan untuk review balik, ape bende yang buat aku stress ni? huhu..
pastu, try buat analysis satu persatu dan cari jalan untuk atasi setiap masalah yang berlaku..
buatlah perbincangan dengan orang yang sesuai untuk dibawak berbincang jika perlu.
try untuk laksanakan step2 yg dh dibuat@dirancang perlahan2 dan ikut turutan.
dalam masa yang sama, banyak2kan berdoa dan istighfar sebab Tuhan yang mentaqdirkan kita untuk hadapi ujian2 NYA, dan Dia jugaklah yang memberi ilham+kekuatan untuk kita hadapinya. mohon sebanyak2nya taufiq dan hidayahNYA untuk teruskan usaha2 yang kita dah rancang seterusnya sentiasa di redhoi di dunia dan akhirat..

mudah ken?

medan tulisan memang mudah, bagaimana pula medan amal? cuba bermula dari sekarang untuk memudahkan kita pada masa akan datang..
*nota n pesanan ini khusus untuk penulis.. smile always:)

No comments:

Post a Comment