Tuesday, September 7, 2010

Nasihat seorang kakak

21 ogos 2010

malam tu tidur di bilik sahabat. keesokan paginya, aku dgr sebuah perbualan yg penuh dgn nasihat2 yg aku rindu sekali mahu dgr.nasihat ni dari seorang kakak kepada adiknya yg sdg bertungkus-lumus mahu menyiapkan thesisnya. Antara nasihat yg masih diingati :
>>selamat beramal:)

• Minum susu esp.sebelum tidur. Ia akan recover badan kita secara keseluruhan.
• Sebelum buat kerja (assignment,thesis,dll)
1. tenangkan jiwa dgn baca 1 juzu’ al-Quran, solat taubat, istikharah, hajat.
2. Minta izin pada parents dan doa dari mereka.
3. Tempat buat keje kena kemas.
• Jadilah simple, detail walaupun tak perfect.
• Setkan masa untuk setiap keje, cnth dalam 2 jam aku nak siapkan chapter 3. So, by hook by crook aku xkesah ape pun, aku mesti siapkan keje aku after 2 jam ni. X perlu perfect, yg penting dah siap (untuk stdnt Degree n Master).
• Kita sakit sebab roh kita yg sakit. Banyakkan selawat (penghulu selawat)
• Ramai antara kita ditimpa penyakit sbb upm ni dah banyak sangat maksiat. Allah nk tunjuk kat kita. Nak bersihkan hati kita. Kuman dan bakteria juga adalah syaitan.
• Kalau roh kita sihat, insyaAllah, badan akan sihat. Bila sakit, jgn layan sakit tu,mantapkan roh.

No comments:

Post a Comment